Amikor a Scrollok elkezdenek beszélgetni egymással...
Sokszor előfordul, hogy a ScrollMAX programok „beszélgetnek” egymással felhasználókon keresztül: az egyik cégnél készül egy ajánlatkérés, megrendelés, szállítási igény vagy számla, ami e-mailben eljut egy másik, ScrollMAX-ot használó céghez. Ott ez alapján árajánlat, táska, diszpó stb. készül, ami mint válasz szintén e-mailként megy vissza. Azt ott valaki újra kézzel rögzíti a saját rendszerébe.
Már sok éve foglalkozunk a gondolattal, hogy hogyan lehetne ezt a sok manuális rögzítést egyszerűsíteni. Többször neki is kezdtünk, de igazából az új felhős rendszer kellett ahhoz, hogy tényleg egyszerűen és maximális biztonsággal működő megoldást készíthessünk.
A ScrollConnect (ScrCon) egy olyan speciális interface, ami elsősorban a ScrollMAX rendszerek közötti kommunikációt valósítja meg oly módon, hogy a két adatbázison (küldő és fogadó saját rendszere) kívülre nem kerül semmilyen adat. Mivel minden egyes adatbázis külön védett „burokban” – több esetben fizikailag is külön szerveren – van, az adatbázisok közötti kapcsolat csak a ScrollMAX Felhőn keresztül közvetett módon, biztonsági kapcsolattal, többszintes hitelesítéssel történhet. Amikor a küldő fél olyan értesítést, levelet, számlát stb. hoz létre, módosít vagy töröl, ami másik ScrollMAX felhasználónak szól, a központi rendszerünk erről mind a két cég adatbázisában létrehoz egy-egy bejegyzést egy titkosított kulcspárral. A fogadó fél ez alapján kérheti le a központi rendszertől az üzenethez tartozó adatokat – csakis olyat, amit hagyományos módon egyébként is megkap. Mivel mind a két fél csak a ScrollMAX Felhő rendszerrel kommunikál, egyik fél sem férhet hozzá a másik cég adatbázisához (még az sem derül ki ebből, hogy az egyáltalán hol van). Így azt is elkerüljük, hogy bármilyen adatot külön is tároljunk: ha egy cég számlát küld egy másiknak, annak tartalmáról kizárólag ők tudhatnak (és persze a NAV).
Természetesen ez a funkció mind küldő, mind fogadó oldalról bármikor letiltható, akár egy adott partnerrel kapcsolatban is.
ScrCon Partnerek
Adatot küldeni, szinkronizálni csakis másik ScrollMAX felhasználóval lehet. Az első lépés a nyomda saját partnerét összekapcsolni egy ScrollConnect céggel. A kapcsolás az adószámok segítségével történik: a program új cég rögzítésénél, új adatkapcsolat esetén vagy csak a partnerlista ellenőrzésénél az adószámok első 8 karaktere alapján párosítja a cégeket. Az interface használatához nincs szükség további beállításra: a ScrCon partnerrel rendelkező cégek esetében az üzenetküldés automatikus. (A beállítás visszavonható: a ScrCon partner törlése után a kommunikáció az adott céggel már nem fog működni.)
A listában az adószám alapján megtalált párok láthatóak (Kit ismerhetek? funkció). Az interface engedélyezéséhez a saját partnerhez kapcsolni kell a ScrCon listában szereplő céget. A kommunikáció későbbi tiltásához elég csak a kapcsolatot törölni.
ScrCon Számla import
Első lépésként a bejövő számla rögzítését szeretnénk megkönnyíteni ezzel az új funkcióval. A folyamat röviden:
-
a számlát kibocsátó cég a vevőt összekapcsolja a ScrCon partnerrel;
-
hagyományos módon elkészül a normál vagy e-számla. A program a számla mentése után generál egy kulcsot, és ezt elküldi a ScrollMAX Felhőnek;
-
a központi modul elküldi az új számláról az üzenetet a vevő rendszerének;
-
ha a vevő úgy dönt, hogy ő is engedélyezi a ScrCon funkciót a számlát kiállító céggel, akkor ő is párosítja a partnert a ScrCon listában;
-
az üzenet alapján kérést küld a ScrollMAX Felhőnek. A rendszer a kulcsok és egyéb hitelesítő adatok segítségével ellenőrzi a kérés jogosságát, és ha minden rendben van, lekérdezi a számla fej- és tételadatait a számla kiállítójától;
-
a kapott válasz alapján a program felajánlja az új bejövő számlát azokkal az adatokkal, amikkel az eredeti számla is készült.
A program csak azt tudja így kitölteni, amik a nyomtatott számlán is rajta vannak. Az egyes tételsorokhoz tartozó kontírszámokat vagy költséghelyeket a számla mentése előtt be kell állítani. A kapcsolódó táskát a program a másik ScrollMAXban rögzített rendelési szám alapján próbálja beállítani:
-
ha a rendelési számhoz tartozik alvállalkozói megrendelés és annak partnere a számla kiállítója, akkor a rendeléshez tartozó táska száma,
-
ha nincs ilyen, de van ilyen számú táska, akkor annak a száma
lesz a tétel táskája.
A számlák importálása természetesen csak az első ScrCon funkció, amit terveink szerint hamarosan újabbak követnek majd: árajánlatkérés és árajánlat, rendelés és táska (a kapcsolódó diszpók szinkronizálása!) stb.